Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Opties
Bekijk
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Offline De4J's  
#1 Gepost : dinsdag 10 april 2012 21:39:53(UTC)
De4J's

Groep: Registered
Hoi, wij zijn nieuw in dit wereldje, wandelen graag en willen er voor onze jonge kinderen, 7 en 9 iets extra's aan toevoegen. Al veel leuke verhalen over geocaching gehoord. Nu nog een geschikt apparaat. Wie geeft ons een goed voorstel, tussen de 200 en 300 euro?
Offline irisisleuk  
#2 Gepost : dinsdag 10 april 2012 21:51:09(UTC)
irisisleuk

Toevallig was niet zo lang geleden deze vraag ook op geocaching.com en ik copy en paste even het antwoord (met wat aanpassingen) wat ik daar ook heb gegeven:
Ik vind het toch altijd lastig om iemand te adviseren. Wij hebben onze eerste 800 caches gevonden met een Garmin gpsmap 60c, destijds tweedehands gekocht op marktplaats voor 30 euro (hij was beschadigd). Een tijd cachen met een goedkope tweedehands gps geeft je een beter beeld van wat je wel en niet fijn vindt, wat je wel en niet mist.

Toen die gps aan vervanging toe was heb ik erg getwijfeld tussen de garmin gpsmap 62 en de oregon (andere prijsklasse dan jij zoekt, alhoewel zelfs dat tweedehands of via aankoop in buitenland misschien zelfs mee kan vallen). De oregon heeft een touchscreen en kan Wherigo's en de 62 is weer groter en robuuster. Ik ben toen gewoon eens samen met een andere cacher op pad gegaan en heb zo de gps eens kunnen uitproberen. De oregon viel toen voor mij af (ookal was die cacher er heel enthousiast over!). Wherigo's doe ik nu op een smartphone, veel handiger. Smaken verschillen nu eenmaal, en wat voor de ene persoon handiger is, hoeft voor de ander weer niet prettig te zijn in gebruik. Voor mij is een goed afleesbaar scherm (ook bij zonlicht) en een lange batterijduur van belang. Maar vooral de veel betere fix/kompas ten opzichte van wat ik gewend was is geweldig! Vooraf had ik me niet eens gerealiseerd wat een groot verschil dat kan geven, maar het cachen in een bos etc. is nu vele male makkelijker geworden. Ik keek bij het oriënteren voor de aanschaf in eerste instantie ook naar allerlei functionaliteiten (chirp etc.), maar het merendeel gebruik je nauwelijks.

Dan is paperless cachen (behalve de coördinaten kun je dan ook de cachebeschrijving in je gps zetten) ook nog altijd een onderwerp van discussie bij het kiezen van een gps. Hierbij moet je geen wonderen verwachten, maar handig is het wel. Met tradi's is het heel handig, maar bij multi's print ik nog gewoon de pagina uit, dat werkt in het veld toch veel makkelijker en overzichtelijker dan dat gepruts op een klein scherm.

Om een lang verhaal kort te maken: ga gewoon eens op pad met een paar andere cachers en probeer hun apparaat eens uit! Iedere cacher zal je zo kunnen vertellen, tijdens het lopen van een leuke cacheroute, wat hem wel en niet bevalt aan zijn eigen apparaat en dan kun je zelf bekijken wat je daar van vindt.

Via dit forum of wellicht via de Cachepool (zie balk helemaal bovenaan op hoofpagina) kun je vast wel verschillende cachers in jouw regio vinden met verschillende gps apparaten.
Offline JLdB  
#3 Gepost : dinsdag 10 april 2012 22:16:49(UTC)
JLdB

Eerst geschreven door: De4J's Ga naar gequote bericht
Nu nog een geschikt apparaat.

Dit onderwerp is recent op het forum van geocaching.com ter sprake gekomen.
Anarchist / verzetter / saboteur / slimme meter weigeraar.
TB-hotel bevrijdingsfront.
Fietsende geocacher: JanJanssen Impress, Sensa Umbria Tiagra White 2013.

UserPostedImage UserPostedImage
Offline Remunj  
#4 Gepost : dinsdag 10 april 2012 22:22:29(UTC)
Remunj

Zelf zou ik in de regio van je woonplaats eens kijken of jullie een paar keer met een geocacher mee konden gaan/lopen.
Dan kunnen jullie je een oordeel vormen over, is het iets voor ons en de kids, en wat willen we voor een gps.
De geocachers kan zeker wel iets vertellen over gps'n waar jullie best jullie voordeel mee kunnen doen.
Groetjes Remunj
Offline TeamLTC  
#5 Gepost : dinsdag 10 april 2012 22:31:41(UTC)
TeamLTC

@irisisleuk, maar nu weten we nog niet welke gps je nu hebt.

Zelf hebben wij het kleinere in jou prijsklasse broertje van de Oregon namelijk de Dakota 20. Kun je geen Wehrigo's mee doen, maar dat doen wij ook met een smartphone. Het is idd het handigst als je afspreekt met cachers in de buurt om verschillende gpsen uit te testen.
Offline Zoekmier  
#6 Gepost : dinsdag 10 april 2012 22:53:07(UTC)
Zoekmier

Wij hebben een Etrex 30 aangeschaft en hebben onze eerste 7 caches ermee gevonden. Tot nu toe zijn we er erg tevreden mee.
Wij houden zelf ook erg van wandelen en onze kinderen van 4 en 9 niet. Die zijn echt enthousiast over het schatzoeken. (Wij ook!)

Wij hadden voordat we onze GPS aanschaften op allerlei fora de voors en tegens van alle toestellen gelezen. Wij dachten dus voor een Dakota 20 of een Etrex 30 te gaan. We zijn toen naar een winkel in Notter (Waypoint, heeft meerdere vestigingen door het land heen) gegaan en hebben de toestellen daar live bekeken. We mochten de toestellen ook buiten in het daglicht bekijken. Daar kwamen we er achter dat het scherm van de Dakota, een touchscreen, veel minder duidelijk was dan het scherm van de Etrex, die werkt met een joystick. Wel is het scherm van de Etrex kleiner, maar we vonden het belangrijker dat het duidelijk leesbaar is in het daglicht.

Succes met uitzoeken van een voor jullie fijn toestel.
Offline irisisleuk  
#7 Gepost : woensdag 11 april 2012 09:07:01(UTC)
irisisleuk

Eerst geschreven door: TeamLTC Ga naar gequote bericht
@irisisleuk, maar nu weten we nog niet welke gps je nu hebt.

Wij hebben uiteindelijk voor de GPSmap 62st gekozen!
(maar dat is dus geen advies he, puur persoonlijke keuze, je moet die dingen gewoon echt eerst uitproberen voordat je weet wat het beste bij je past)

Offline Ogima  
#8 Gepost : woensdag 11 april 2012 11:31:52(UTC)
Ogima

Zelf gebruik ik sinds ik begonnen ben met Geocachen de Magellan eXplorist GC. Een nieuwe vindt je rond de 150 Euro. Dit vind ik een goede GPS om te beginnen met cachen. Hij ondersteunt paperless cachen en er kunnen GPX bestanden op gezet worden. Er zitten zeker wat beperkingen op, met name bij projecties en peilingen, en hij mist (helaas) een electronisch kompas, maar alle waar is naar zijn geld.
Veel succes met de keuze. Een keertje meelopen met cachers, hun GPS bekijken en naar de ervaringen vragen kan ook helpen bij het besluit.
== Draco dormiens nunquam titillandus ==

The Battle continues...
The Battle Revised
Offline Zanderijspeurders  
#9 Gepost : woensdag 11 april 2012 12:08:05(UTC)
Zanderijspeurders

Eerst geschreven door: Ogima Ga naar gequote bericht
Zelf gebruik ik sinds ik begonnen ben met Geocachen de Magellan eXplorist GC. Een nieuwe vindt je rond de 150 Euro. Dit vind ik een goede GPS om te beginnen met cachen. Hij ondersteunt paperless cachen en er kunnen GPX bestanden op gezet worden. Er zitten zeker wat beperkingen op, met name bij projecties en peilingen, en hij mist (helaas) een electronisch kompas, maar alle waar is naar zijn geld.
Veel succes met de keuze. Een keertje meelopen met cachers, hun GPS bekijken en naar de ervaringen vragen kan ook helpen bij het besluit.

De Magellan explorist GC hebben wij ook sinds eind februari. Daarvoor gebruikten we onze smartphone(s) maar die gingen zo snel leeg dat het niet leuk meer was. Nu hebben we dus de Magellan explorist GC en die bevalt goed voor de prijs die we ervoor betaald hebben. Projecties en peilingen is idd niet geweldig, maar daar gebruiken we dan de smartpohne weer voor.
Offline Remunj  
#10 Gepost : woensdag 11 april 2012 12:29:33(UTC)
Remunj

Iedere GPS heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Sommige cache graag zonder kaart en gaan alleen achter de pijl aan, andere willen perse een kaart op hun GPS. Sommige vinden een aanraakscherm niets andere willen niet zonder.

Zelf heb ik er twee, mijn eerste was een Vista Cx, deze heb ik ruim 2 jaar gebruikt om te cache, nu alleen nog maar op de draadezel, voor het cache gebruik ik nu een Oregon 400t. Zelfs de oude Vista heeft nog een voordeel ten opzichte van de Orgeon, de Vista heeft de mogelijkheid van het instellen van een gevarenzone en dat heeft de Oregon weer niet.

Zelf zou ik geen GPS moeten zonder kaart, de kaart kan ik niet missen.
Groetjes Remunj
Offline De4J's  
#11 Gepost : woensdag 11 april 2012 20:24:03(UTC)
De4J's

Hoi allemaal,

wat een leuke reacties in een korte tijd. We denken momenteel aan een Garmin Etrex 30. NOg tips daarover zijn utieraard welkom! Ook een goede site om deze goedkoop te bestellen is welkom

de 4J's
Offline TeamLTC  
#12 Gepost : woensdag 11 april 2012 20:45:00(UTC)
TeamLTC

Tweakers.net laat zien bij welke on-line bestelwinkel je het goedkoopst je gps kunt kopen. Naast dat je op die site ook nog aardig de verschillende gps'en kunt vergelijken en reviews kunt lezen. Zelf heb ik goede ervaringen met digitalstreet.nl in Beuningen. Je kunt daar zowel on-line bestellen of in Beuningen (bij Nijmegen) de spullen ophalen.

Vreemd genoeg komen ze bij de door jou genoemde gps niet boven drijven. Bij de meeste andere gps'en staan ze boven tot vrij bovenaan de lijst.
Offline Supermuis  
#13 Gepost : woensdag 11 april 2012 20:50:35(UTC)
Supermuis

Bij Correct in Rotterdam is die 219 euro. Persoonlijk ga ik dat soort spullen liever ergens afhalen.
Wil je uitgebreid uitleg en verder advies dan kan ik je Waypoint in Moordrecht aanraden. Betaal je wel iets meer, 230 euro. Maar daar zitten wel mensen met verstand van zaken.
Supermuis was here

The Battle The Battle Continued The Battle Revisited The Battle 2013!
Offline Zoekmier  
#14 Gepost : woensdag 11 april 2012 21:52:21(UTC)
Zoekmier

Wij hebben,zoals ik al schreef, ook een Gps gekocht bij een Waypoint-winkel, en als je een kaart erbij zou willen, die kun je als je hem tegelijk met het toestel koopt voor, ik meen, half geld aanschaffen. Wij hebben dit ook gedaan, omdat we dan niet gelijk hoefden te stoeien met het van internet halen van kaarten.
Offline Remunj  
#15 Gepost : woensdag 11 april 2012 21:54:22(UTC)
Remunj

Is ook een goede optie.
Groetjes Remunj
Offline Fotogravin  
#16 Gepost : donderdag 12 april 2012 09:16:54(UTC)
Fotogravin

Nederland
Ik heb mijn etrex 30 bij Correct in Rotterdam gekocht (via hun website). Goedkoopste officiele garmin-dealer met fysieke winkel. Handig voor als je een beroep op de garantie moet gaan doen.
Als kaart gebruik ik de beneluxkaart van openfietsmap (http://sites.google.com/site/openfietsmap/) Dat is kwestie van 1 bestand downloaden, uitpakken en de .img op je gps of sd-kaartje zetten met de verkenner. Niet bepaald moeilijk dus, en de uitleg op de site zelf is ook erg duidelijk.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 12 april 2012 09:18:04(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

UserPostedImage[url=http://www.globalcaching.eu/Trackable/Gemeenterace2012/Default.aspx] Computerfout: een vreemde één in de byte
Offline De4J's  
#17 Gepost : vrijdag 13 april 2012 19:58:18(UTC)
De4J's

Applause

Zo, de Etrex 30 is besteld en onderweg, we zijn heel erg benieuwd!!!! Jammer dat het waarschijnlijk pas na het weekend is dat die binnen is.....

We zijn erg benieuwd of we er net zoveel plezier aan beleven als dat we hier overal lezen.

Tips en handigheidjes zijn uiteraard van harte welkom, liefst eenvoudig beginnen he!!!

Groetjes de 4J's
Offline MacDD  
#18 Gepost : vrijdag 13 april 2012 20:03:59(UTC)
MacDD

@Gravin. Heb jij een Etrex 30 aangeschaft? Streber.

Trouwnes, dat ding is momenteel een euro of 210 bij futurumshop.nl.
Offline Zoekmier  
#19 Gepost : vrijdag 13 april 2012 20:49:35(UTC)
Zoekmier

Wat fijn dat jullie eruit zijn. Nu GEDULDIG afwachten tot hij binnen is...pfft geen eenvoudige opgave.

Succes met uitproberen....ik weet zeker dat jullie het schatzoeken erg leuk zullen vinden.

Wij hadden als eerste cache een traditionele cache met een zo groot mogelijke afmeting uitgezocht, die op een kampeerterrein lag Er was in de voorjaarsvakantie nog geen kampeerder te bekennen. Dit was erg fijn om eens even, na een avondje thuis prutsen op de bank, op ons gemak allerlei instellingen te proberen.
We hadden ook een iPhone bij ons met die betaalde app erop geïnstalleerd. Toen was het erg vreemd, de iPhone wees dat we nog maar tientallen meters van de cache waren en steeds dichterbij kwamen, de GPS gaf aan dat we nog meer dan 100 meter weg van de cache waren..... Toen bleek dat we bij instellingen van de GPS hadden staan dat hij het over de weg moest berekenen, en die was er daar niet. Toen we er eenmaal achter waren dat we hem op OFFROAD berekenen moesten zetten, klopte het wel en konden we hem ook met de GPS vinden. Voor de volgende caches ging het toen prima met de GPS.

Heel veel plezier ermee....

Offline Fotogravin  
#20 Gepost : vrijdag 13 april 2012 21:24:05(UTC)
Fotogravin

Nederland
Eerst geschreven door: MacDD Ga naar gequote bericht
@Gravin. Heb jij een Etrex 30 aangeschaft? Streber.

Trouwnes, dat ding is momenteel een euro of 210 bij futurumshop.nl.

Ja, ik heb hem al weer een paar maandjes. Ook voor ongeveer dat bedrag gekocht, bij Correct. Oude gps is naar m'n ouders gegaan, waardoor ik een deel van de prijs meteen weer terug kreeg. Dan lijkt het opeens stukken betaalbaarder Wink Ik kan nu chirpen en wp's/caches versturen en ontvangen. Echt heel fancy. Maar grootste vooruitgang vind ik toch wel het 3-assig kompas en het kunnen gebruiken van verschillende profielen. Heb er geen spijt van dat ik m'n vista hcx doorverkocht heb. Ik leer nog wel af en toe nieuwe dingen in het gebruik van de etrex 30. Houdt het boeiend zullen we maar zeggen Wink
UserPostedImage[url=http://www.globalcaching.eu/Trackable/Gemeenterace2012/Default.aspx] Computerfout: een vreemde één in de byte
Rss Feed  Atom Feed
Gebruikers aanwezig in dit topic
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.