Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's123>
Opties
Bekijk
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Offline Underground  
#1 Gepost : donderdag 6 december 2012 19:03:04(UTC)
Underground

Groep: Administrators
Nederland
Zoals velen van jullie weten hebben we een chatmodule. Dit is een ingekochte (ingehuurde) chat module van addonchat. Er zijn een aantal nadelen aan deze optie:
- duur (160 US dollar per jaar)
- java runtime vereist
- extern, dus niet veel aan te passen

Nu dat we op een nieuwe server zitten met een nieuwere versie van de webserver is het mogelijk om een geintegreerde chatmodule ta maken die ook nog efficiënt is (werkt snel, reageert vlot en niet zwaar belastend voor de server).
(voor de techneuten: websockets)

Ik heb zojuist de testsite geupdate met een eerste testje om te kijken of het principe werkt. En het werkt dus. Zowel in Chrome en Firefox in Windows 7, maar ook de standaard browser van de iPAD (Safari) en Chrome op Android 4.x

De basis mag dan werken, maar er moet nog wel het 1 en ander gebeuren om een chatmodule te maken. Maar ik zou graag zo vroeg mogelijk mensen erbij betrekken. Zo weten we:
- of het werkt op meerdere systemen
- wat de wensen zijn
- wat het doet als er meer mensen in de chat zitten (performance en verbreken van verbindingen etc).

Komende week zal ik aan de chatmodule werken en ik zou graag eind volgende week een eerste test doen met meerdere personen. Wie doet mee?
Ik stel dan voor om de eerste test volgende week vrijdagavond te doen om 21:00. (vrijdag 14 december).
Wie wil er mee doen? De link naar de nieuwe chat zal ik dan mailen.

Bij succes komt er waarschijnlijk ook een kleine applicatie (kleine executable zonder installatie) welke je dan evt ook kunt gebruiken ipv een browser.

Je kunt meedoen als gebruiker, maar als je veel weet van html/jquery, dan houd zou ik ook steun in dat opzicht wel weten te waarderen. We kunnen dan samen een handige chatmodule maken.
Offline De broekies  
#2 Gepost : donderdag 6 december 2012 19:12:40(UTC)
De broekies

Tja, als jij aankomende vrijdag hiermee bezig gaat, blijft er voor mij niks anders over dan om mee te testen he? . Dus, de eerste aanmelding voor de chatglobaltest is bij deze een feit!

Bewerkt door de gebruiker donderdag 6 december 2012 19:13:30(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Offline profplof  
#3 Gepost : donderdag 6 december 2012 19:15:10(UTC)
profplof

Groep: Registered
als ik thuis ben, ben ik ook van de partij
UserPostedImage
thanks profplof is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 6-12-2012(UTC), Underground op 6-12-2012(UTC)
Offline RHCV  
#4 Gepost : donderdag 6 december 2012 19:53:43(UTC)
RHCV

België
Ik stel me graag kandidaat.
UserPostedImageUserPostedImage
thanks RHCV is 1x bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 6-12-2012(UTC)
Offline Gewei  
#5 Gepost : donderdag 6 december 2012 20:17:53(UTC)
Gewei

Doe ook mee, wil wel op android proberen?
NC0253: Code 49!
Offline Supermuis  
#6 Gepost : donderdag 6 december 2012 20:28:53(UTC)
Supermuis

Ik kan de 14e niet, maar als er op een ander moment nog getest gaat worden, doe ik mee.
Supermuis was here

The Battle The Battle Continued The Battle Revisited The Battle 2013!
Offline Gewei  
#7 Gepost : vrijdag 7 december 2012 18:17:42(UTC)
Gewei

Krijg ik nog een PB?
Offline Underground  
#8 Gepost : vrijdag 7 december 2012 18:19:22(UTC)
Underground

Nederland
Ja, jullie krijgen nog een PB, maar ik heb nog 7 dagen om eraan te werken ;-)
Ik zal jullie voor volgende week vrijdag een PB sturen met de link.
Offline Gewei  
#9 Gepost : vrijdag 7 december 2012 18:23:16(UTC)
Gewei

Eerst geschreven door: Underground Ga naar gequote bericht
Ja, jullie krijgen nog een PB, maar ik heb nog 7 dagen om eraan te werken ;-)
Ik zal jullie voor volgende week vrijdag een PB sturen met de link.

Oeps... 14 december Wink
Offline Underground  
#10 Gepost : dinsdag 11 december 2012 06:58:19(UTC)
Underground

Nederland
Gezien de situatie, dat ik wat aan de gemeenterace moet doen en dus de website eerder moet updaten, zal er geen officiele test zijn vrijdag.
Probleem is dat de tijd begint te dringen voor de gemeenterace 2013 en er nog enkele wijzigingen aangevraagd zijn. Hierdoor zal de website dus hoe dan ook geupdate moeten worden en dan zal gelijk de chat meekomen. Natuurlijk zal er gepoogd worden dat de chat op een acceptabel niveau is voordat het online gaat. Er wordt op dit moment gewerkt aan de chat en de voortgang kan gevolgd worden op onze test/ontwikkel site newglobal.dyndns.org. De link naar de chat is: http://newglobal.dyndns.org/chat/labs.aspx
Je moet wel ingelogd zijn. Het kan zijn dat je nog geen account hebt daar, dan kun je die aanmaken.

Wat werkt:
- chat ;-)
- smileys
- geluid (standaard android browser werkt wel, maar chrome op android niet, chrome op pc wel). Gekozen geluid is niet mooi.
- kamers aanmaken
- overzicht gebruikers (en in welke kamer ze zitten)
- persoonlijk bericht (maar layout is nog niet goed en werkt niet lekker op mobiel)
- je kunt meerdere keren (meerdere webpagina's) in de chat zitten en elk in andere kamer bv)

Waar aan gewerkt gaat worden (voordat het online komt)
- url's moeten een link worden
- PB scherm moet beter
- connectie status moet zichtbaar zijn, alles moet geblokkeerd worden indien er geen verbinding is.
- melding nieuwe of vertrekkende bezoeker
- mogelijkheid tot verkrijgen van deelnemerslijst voor onderaan de website pagina (footer)
- testen, testen, testen (chat is iets dynamisch en hangt aan elkaar van timing specifieke dingen.)
- wat layout dingen.

De update zal waarschijnlijk eind van deze week plaatsvinden en er zal een melding gedaan worden zodra de nieuwe chat online is.

Bedankt voor de mensen die zich aangemeld hebben en excuses dat het niet zo gelopen is als gepland.
Indien mensen naar de ontwikkelsite gegaan zijn en daar wat getest hebben, dan horen we natuurlijk graag wat jouw bevindingen zijn.

EDIT:
Let wel, er wordt gebruik gemaakt van een nieuwe techniek die alleen ondersteund worden door recente versies van de browsers (IE7 zal niet werken en misschien IE8 ook niet).

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 11 december 2012 07:04:14(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Offline novw  
#11 Gepost : dinsdag 11 december 2012 10:33:11(UTC)
novw

Let wel, er wordt gebruik gemaakt van een nieuwe techniek die alleen ondersteund worden door recente versies van de browsers (IE7 zal niet werken en misschien IE8 ook niet).

Gelul dus. Een compleet zinloze update. Een beetje als Groundspeak. We hebben iets dat werkt? Kom! We gaan het stuk maken! d'oh! Wink Je kickt dus de Linux gebruikers buiten de deur, je schopt de Android 2.x gebruikers aan de kant en je schoffeert mensen die niet 100% up to date zijn met hun spullen...
Offline Underground  
#12 Gepost : dinsdag 11 december 2012 10:47:24(UTC)
Underground

Nederland
Eerst geschreven door: novw Ga naar gequote bericht

Gelul dus. Een compleet zinloze update. Een beetje als Groundspeak. We hebben iets dat werkt? Kom! We gaan het stuk maken! d'oh! Wink Je kickt dus de Linux gebruikers buiten de deur, je schopt de Android 2.x gebruikers aan de kant en je schoffeert mensen die niet 100% up to date zijn met hun spullen...

Heb even tot 10 geteld en dan hier mijn antwoord op jouw reactie.

Linux gebruikers kunnen gewoon de chat gebruiken. Firefox o.a. werkt prima. Alleen zeer verouderde browsers werken niet. Voor Linux en Windows gebruikers geldt dat ze er altijd op kunnen mits ze de versie van hun browser bijwerken (allemaal gratis en niemand wordt dus uitgesloten).
Android 2.x? Ja, geen idee of er Android 2.x gebruikers zijn die ooit op de chat komen. In ieder geval kunnen Android 4.x gebruikers op de chat, iOS6.x gebruikers.

Maar ik vind het goed gemaakt. Als jij je commit om ons jaarlijks 160 US dollars te geven voor het in de lucht houden van de addonchat, dan zullen we die ook met alle plezier blijven ondersteunen.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 11 december 2012 10:48:45(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Offline Fotogravin  
#13 Gepost : dinsdag 11 december 2012 10:52:21(UTC)
Fotogravin

Nederland
Eerst geschreven door: novw Ga naar gequote bericht

Even m'n linux-computer opgestart, nieuwe chat opgestart en het werkt gewoon, hoor, novw Offline

Op m'n nexus 7 kan ik niet tegelijk de bovenste regels van de chat lezen én typen. Is dat nog aan te passen? Het scherm met chat mag wat mij betreft dus kleiner (in ieder geval op een kleiner scherm, maar zelfs op desktop mag dat wel van mij).

Edit: Android 2.3 wordt nog door heel veel toestellen gebruikt (las laatst nog iets van 50% ofzo), dus dat lijkt mij toch wel de minimale versie die ondersteund zou moeten worden. Kan het alleen niet testen omdat ik al mijn apparaten al op 4.2 heb draaien

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 11 december 2012 10:54:14(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

UserPostedImage[url=http://www.globalcaching.eu/Trackable/Gemeenterace2012/Default.aspx] Computerfout: een vreemde één in de byte
Offline Underground  
#14 Gepost : dinsdag 11 december 2012 10:54:40(UTC)
Underground

Nederland
Ja, het scherm zal nog iets minder hoog worden, zodat op kleinere schermen je de gehele hat inclusief het invoervenster zichtbaar is.
thanks Underground is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Fotogravin op 11-12-2012(UTC)
Offline wolojoli  
#15 Gepost : dinsdag 11 december 2012 11:18:38(UTC)
wolojoli

Ik kan eventueel wel even testen met Android 2.3
Maar ik twijfel of er veel mensen met een telefoon de chat in zullen gaan, dus als het niet werkt zou ik er geen tijd in gaan steken.
Offline Supermuis  
#16 Gepost : dinsdag 11 december 2012 11:42:27(UTC)
Supermuis

Als mensen niet mee willen met de vooruitgang dan kan je daar weinig aan doen. Als er mensen zijn die niet gehinderd worden door enige kennis, commentaar willen leveren, dan kan je daar ook weinig aan doen.
Er waren mensen met problemen met de java-chat, die gaven commentaar. Helaas was er toen geen oplossing. Nu zijn er nieuwere technieken en hoeft Global niet meer afhankelijk te zijn van een extern stukje (dure) programmatuur en hoeven gebruikers geen java meer te installeren......en nu is het weer niet goed??? Helaas kan je het nooit iedereen naar de zin maken. Maar ik verwacht dat de meeste mensen nu straks wel in de chat kunnen. En inderdaad wie zal er nu met een telefoon in de chat zitten?

Als sites nooit iets nieuws maken dan is het niet goed. Stilstand is achteruitgang. Dat geldt voor GS en dat geldt voor Global. Ik vind het echt belachelijk dat mensen zo kortzichtig kijken en zeggen dat men iets dat werkt kapot maakt. Als je een site wilt die niets veranderen, dan is die er ook....alleen niet hier Wink
Supermuis was here

The Battle The Battle Continued The Battle Revisited The Battle 2013!
Offline Remunj  
#17 Gepost : dinsdag 11 december 2012 12:58:44(UTC)

Bericht is verwijderd door de gebruiker | Reden: Niet aangegeven
Offline Remunj  
#18 Gepost : dinsdag 11 december 2012 13:07:33(UTC)

Juist!
Groetjes Remunj
Offline Underground  
#19 Gepost : dinsdag 11 december 2012 13:59:01(UTC)
Underground

Nederland

Waar aan gewerkt gaat worden (voordat het online komt)
- url's moeten een link worden
- PB scherm moet beter
- connectie status moet zichtbaar zijn, alles moet geblokkeerd worden indien er geen verbinding is.
- melding nieuwe of vertrekkende bezoeker
- mogelijkheid tot verkrijgen van deelnemerslijst voor onderaan de website pagina (footer)
- testen, testen, testen (chat is iets dynamisch en hangt aan elkaar van timing specifieke dingen.)
- wat layout dingen.

- url's moeten een link worden check
- PB scherm moet beter check
- connectie status moet zichtbaar zijn, alles moet geblokkeerd worden indien er geen verbinding is. check
- melding nieuwe of vertrekkende bezoeker check
- mogelijkheid tot verkrijgen van deelnemerslijst voor onderaan de website pagina (footer) check
- wat layout dingen. check

Dus nog:

verder zal er nog gekeken worden of een gebruiker een status kan opgeven (afwezig o.i.d.) en wie weet kan dit gecombineerd worden met een indicatie of een gebruiker typet.
Wat mij wel is opgevallen dat webpagina verlaten in een 'normale' browser onmiddelijk gedetecteerd wordt en de gebruiker verdwijnt uit de lijst. Maar als je het tabblad van bv Chrome op Android afsluit, het nog even duurt voordat de gebruiker afgemeld wordt.
Offline novw  
#20 Gepost : dinsdag 11 december 2012 18:42:17(UTC)
novw

Meer zeg ik niet:

novw heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
naamloos.JPG 97 KB, aantal downloads: 54.