Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Opties
Bekijk
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Offline Underground  
#1 Gepost : zondag 11 november 2018 20:41:03(UTC)
Underground

Groep: Administrators
Nederland
We hebben besloten om met 4Geocaching.eu te stoppen per 1 maart 2019.

De reden is in de eerste plaats, omdat er flink wat werk verzet moet worden om de data na 1 maart nog binnen te kunnen halen middels de Live API. Het is niet alleen een andere manier van data binnenhalen, maar ook dat er beperkingen per gebruiker en vooral per IP adres ingesteld worden. Dit alles maakt dat er redelijk wat geprogrammeerd moet worden om de geocaching.com data, zoals alle geocaches inclusief logs van Nederland, België, Luxemburg en vele Duitse lidstaten, binnen te halen. Daarnaast moet ook nog de status (gearchiveerd/beschikbaar) snel up to date zijn en worden er trackable data ingelezen. Al met al moeten we een database met alleen geocaching.com data van 110 GB bijhouden.

De motivatie van al het werk zou dan vooral moeten komen van het enthousiasme van de gebruikers. Maar eerlijk gezegd zien we dat niet en dat maakt dat we dus stoppen per 1 maart 2019.

Natuurlijk staan wij open voor mensen die het willen overnemen. De software is open source, maar we willen ook best wel actief meewerken aan een overname, waarbij ook de URL en database overgenomen kunnen worden. Heb je interesse, laat het dan maar weten.

Indien het niet overgenomen wordt zal het o.a. betekenen dat:
- CCC niet meer kan worden gebruikt (~1300 gebruikers)
- FTF ranglijst (in ieder geval niet meer op 4Geocaching.eu) niet meer beschikbaar is.
- GAPP Live API autorisaties niet meer mogelijk is.
- GSAK - GlobalcachingGeocacheStatusUpdate - macro niet meer werkt.
- Staatsbosbeheer geen gegevens meer kan ophalen (wat ze nu elke nacht doen voor hun interne kaart)
- Gebiedsinformatie niet meer toegankelijk is.
- Er geen Parel van de Maand meer komt

4Geocaching.eu
thanks Underground is 5 keer bedankt voor deze nuttige post.
Z3nuw& op 11-11-2018(UTC), Appie uit Delft op 12-11-2018(UTC), Mars Express op 12-11-2018(UTC), dejansentjes op 22-11-2018(UTC), Birdie.NL op 26-11-2018(UTC)
Offline Z3nuw&  
#2 Gepost : zondag 11 november 2018 21:24:34(UTC)
Z3nuw&

Groep: Betalend lid, Registered
Nederland
Respect voor deze keuze en bedankt voor de lange tijd dat jullie je zo lang staande hebben kunnen houden. Ook ikzelf ben schuldig aan het niet meer frequent bezoeken van jullie site en forum, tijd ontbreekt maar dat is een slap excuus.
Je gaat ergens voor en dat hebben jullie ook zeker gedaan. De fijne tools, die niet bij iedereen in de smaak vielen, maar er wel voor zorgden dat meer mensen het spel op hun eigen manier konden spelen. Vandaag een GIFF event bezocbt een daar een fantastisch voorbeeld gezien van het verschillend beleven van onze prachtige hobby.
Hulde en bedankt!
UserPostedImage
thanks Z3nuw& is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 11-11-2018(UTC), Underground op 12-11-2018(UTC)
Offline PnavE_81  
#3 Gepost : zondag 11 november 2018 22:50:28(UTC)
PnavE_81

Nederland
Wat ontzettend jammer, maar toch ook zeker begrijpelijk. Zal een deel van de tools gaan missen (de selectiebewerker is echt een toppertje die volgens mij bij veel te weinig mensen bekend is), maar het was al een tijdje duidelijk dat er geen levendige community meer was, en dat is natuurlijk funest voor de motivatie.
Bedankt voor alle tijd en moeite die jullie in de site hebben gestopt!
thanks PnavE_81 is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 12-11-2018(UTC), Underground op 12-11-2018(UTC)
Offline Triantha  
#4 Gepost : maandag 12 november 2018 16:21:22(UTC)
Triantha

Groep: Registered
Nederland
Ja ik begrijp zo ik las dat het een flinke kluif is dit in stand te houden. Ben blij dat ik twee jaar volgens mij via jullie de cache's van Nederland en de grens streek met één macro binnen kon halen, jo wat ging dat mooi. Geen gedoe met pocitkweries. Ga dit zo missen. Ja voor de rest gebruiken ik jullie platvorm niet. Wou net weer voor een jaar gaan doneren. Nu ik dit las word ik best wel een beetje droevig. Hoe nu verder. Ja geocahing is voor me een hobby en geen werk. Daar hielp de macro me goed bij. Maar eens voor me zelf gaan bekijken hoe nu verder.

Of is de een ander manier buiten jullie om, dat ik toch met een druk op de knop mijn de boel kan verversen cq vernieuwen.

Maar bedankt voor de tijd en moeite die jullie de in hebben gestoken.
Team Triantha
thanks Triantha is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
Offline on4bam  
#5 Gepost : maandag 12 november 2018 17:35:51(UTC)
on4bam

Ik kom enkel kijken op het forum en gebruik verder niets van de site en het was mij al lang opgevallen dat er veel minder activiteit was. Bij het BE forum zien we net hetzelfde, weinig actieve posters.
Ook op een website die ik run voor onze radioclub zie ik de activiteit dalen.

Zou het gebruik van smartphones met apps de reden zijn dat niemand, behalve de vaste klanten, nog fora e.d. bezoekt? Waarschijnlijk zijn velen ook naar FB e.d. verhuist.

Op het ogenblik dat de energie (tijd en geld) die er besteed wordt om iets te onderhouden niet meer opweegt tegen het aantal gebruikers is het inderdaad tijd om de stekker er uit te trekken. Eén ding staat vast, eens de site weg is zal ze gemist worden.

thanks on4bam is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
Offline Geootjes71  
#6 Gepost : maandag 12 november 2018 18:47:56(UTC)
Geootjes71

Nederland
Hè jammer....Nog niet zo lang lid en ook nog niet zo lang betalend lid voor de extra mogelijkheden (die me goed bevallen overigens)

Maak ook veel gebruik van "gearchiveerd/beschikbaar" puur omdat ik het leuk vind wat er eerder allemaal in de buurt heeft gelegen, kan er soms uren in weg dwalen😜 Hoop dat deze mogelijkheid nog ergens anders beschikbaar word/is?

Maar respect voor de keuze👊🏼
thanks Geootjes71 is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 12-11-2018(UTC), Underground op 13-11-2018(UTC)
Offline Mars Express  
#7 Gepost : maandag 12 november 2018 20:12:02(UTC)
Mars Express

Tja, shocking bericht Crying. Als gebruiker (en tester) van zo’n beetje het eerste uur zag ik natuurlijk ook het gebruik van het forum en de chat enorm teruglopen. Misschien door Facebook of door andere manieren van communiceren, wie zal het zeggen. Wel zag en zie je altijd best nogal wat bezoekers online, naar ik aanneem voor het gebruik van de tools. Die gebruikte ik ook wel, maar als verstokt GSAK-nerd had/heb ik daar meestal wel genoeg aan. Up to date databases zijn dan echter wel weer fijn, en daar zat voor mij heel veel meerwaarde in Globalcaching. Updaten van de caches in de Benelux en een groot deel van Duitsland, veel makkelijker dan via Globalcaching kan dat niet voor zover ik weet en dat zal ik erg missen! Wat ook op Globalcaching wordt bij gehouden zijn de afstanden, in de openingspost wordt die niet genoemd, maar joh, dat heb ik vaak gebruikt om een keuze voor een lange, of juist korte multi te maken. Ook de Parels zal ik wel missen, hoewel ik er daar (nog) niet veel van gedaan heb, was het altijd weer leuk om te zien wat voor moois mensen maakten, wat hier op de site weer wereldkundig gemaakt werd – ik verwacht en hoop wel dat dit ergens navolging zal vinden.

Maar ja, aan alles komt een eind, helaas ook aan goede dingen en 4Geocaching/Globalcaching reken ik daar zeer toe. Desondanks veel respect voor het besluit van Robert en Hemma, en heel veel dank voor het bijna 10 jaar beschikbaar zijn van het beste van en voor geocaching!! Verder veel plezier met de andere interesses en hobby’s waar jullie nu zeeën van tijd voor zullen gaan hebben Smile en waar we tijdens een mooie (cache)wandeling in de toekomst vast wel over zullen gaan bomen want aan één ding komt natuurlijk geen eind, en dat is de mooie vriendschap die tijdens het ontstaan van Globalcaching met jullie ontstond!
Groet, Marcel.

De Gijzeling

thanks Mars Express is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
Offline dirmar  
#8 Gepost : maandag 12 november 2018 21:43:01(UTC)
dirmar

Dat moest ik dus even laten bezinken. Begrip is er zeker maar wat de boventoon voert is vooral heel veel waardering voor hetgeen jullie jarenlang hebben gedaan!! Het forum werd - zoals eerder genoemd - niet meer zo veel gebruikt als voorheen maar ik keek er iedere dag even op. Eén van de onderwerpen die ik zal missen is de info over GDAK. Voor zover ik weet is dit de enige plek waar je over deze app ook vragen kunt stellen. Daarnaast zeker ook de cache-lengten (waaraan ik zelf ook korte tijd heb meegewerkt). Na iedere update van de GSAK-database worden ook de cachelengten toegevoegd via de GSAK-macro (die ik destijds heb geschreven en via 4Geocaching was te downloaden).
Nog 3 maanden, maar nu vast véél dank!
thanks dirmar is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 12-11-2018(UTC), Underground op 13-11-2018(UTC)
Offline GIO53  
#9 Gepost : maandag 12 november 2018 22:53:03(UTC)
GIO53

Ook ik vind het jammer dat jullie besluiten te stoppen.Zelf gebruik ik best veel jullie mooi opgezette site ,ook de hulpmiddelen zoals de tools daar zijn en de rankingen vind ik ook altijd leuk om te volgen.Begrijp dat er veel werk in zit om dit alles up to date te houden en dat jullie dit al zo lang doen ook.Misschien zijn er anderen die het over willen nemen .dat zou geweldig zijn.
thanks GIO53 is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 13-11-2018(UTC), Underground op 13-11-2018(UTC)
Offline D_Jakke  
#10 Gepost : dinsdag 13 november 2018 15:48:29(UTC)
D_Jakke

Zonde maar respect voor de beslissing.
Ik kwam elke dag wel eens piepen op het forum, maar het meeste maakte ik gebruik van de macro voor GSAK.
Toch bedankt voor alle energie en tijd die jullie er in gestopt hebben.
thanks D_Jakke is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 13-11-2018(UTC), Underground op 14-11-2018(UTC)
Offline TeamWilP  
#11 Gepost : dinsdag 13 november 2018 16:20:13(UTC)
TeamWilP

Nederland
Zeer onregelmatige bezoeker van jullie site vaak maar eens in 3 maanden, wel CCC gebruiker en dat zullen we zeker gaan missen.
Bedankt voor al het werk dat jullie er in gestoken hebben.

Geogroet Team WilP
thanks TeamWilP is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 13-11-2018(UTC), Underground op 14-11-2018(UTC)
Offline Underground  
#12 Gepost : woensdag 14 november 2018 11:23:57(UTC)
Underground

Groep: Administrators
Nederland
Ik denk dat er een aantal features van de site de moeite waard zijn om voort te zetten. Er zijn al een aantal mensen geweest die wel interesse hebben, maar niet de mogelijkheid hebben om het te programmeren.

Een van de features die heel goed overgenomen kan worden is de CCC (Cache, Call & Catch). Dit is een populaire feature die dagelijks veel gebruikt wordt. Er zijn dan ook ~1300 deelnemers aan de CCC met apps voor Android, iOS en Windows Phone.
Op dit moment werkt de CCC zo dat bij een verzoek van de hulp-vragende (CCC app) er in een database gekeken wordt wie die geocache gevonden hebben en wie deelnemen aan de CCC. Daarop wordt er informatie teruggestuurd naar de app met een lijstje van deelnemers met info als logdatum, telefoonnr etc. Dat werkt supersnel en makkelijk.

Indien iemand deze functie wil overnemen, kan het ook anders. Bv bij een aanvraag van de hulp-zoekende, dat er pas dan de logs van een geocache opgevraagd wordt (bv laatste 60 logs) en dan gekeken wordt in de lijst van deelnemers. Dit voorkomt dat je een database moet aanleggen van alle geocaches met bijbehorende logs.

Indien iemand dat wel ziet zitten, kan die contact opnemen met ons. Let wel, je moet wel kunnen programmeren.
Bij overname krijg je de URLs en Live API keys, zodat CCC apps gewoon kunnen blijven werken. Het enige wat ze moeten doen is opnieuw aanmelden bij de site wat op dat moment de CCC host (met de globalcaching.eu url)

- Robert

Bewerkt door de gebruiker woensdag 14 november 2018 11:37:05(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

thanks Underground is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Icemen4 op 14-11-2018(UTC)
Offline Mars Express  
#13 Gepost : woensdag 14 november 2018 19:53:33(UTC)
Mars Express

zou mooi zijn als iemand de database beschikbaar en up-to-date kan houden..

dan blijft ook de %-favorieten wellicht bestaan, want ook dat vind je volgens mij nergens op een manier dat het in een GSAK database geïmporteerd kan worden :-(
Groet, Marcel.

De Gijzeling

Offline bertus56  
#14 Gepost : woensdag 14 november 2018 20:47:00(UTC)
bertus56

vindt het zeer jammer ben een zeer intensief GAPP gebruiker.

bedankt voor allees wat jullie gedaan hebben.
thanks bertus56 is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 14-11-2018(UTC), Underground op 15-11-2018(UTC)
Offline technetium  
#15 Gepost : zaterdag 17 november 2018 00:14:45(UTC)
technetium

Erg jammer, maar ik moet toegeven dat ook mijn bezoek frequentie erg is afgenomen en nauwelijks gebruik maak van de functionaliteit.

Ik lees in het bericht dat er gegadigde zijn om e.e.a. over te nemen, maar dat het ontbreekt aan programmeer kennis. Ik kan programmeren, heb dat alleen nog nauwelijks gedaan in de taal waarin deze site is geprogrammeerd.

Wat ik aan kan bieden is een plekje naast mijn eigen hobby sites. Dat betekend dat de pagina's niet veel resources mogen vragen (een database van de Benelux en stukken Duitsland klinkt als iets wat dat wel doet). Verder kan ik korte eenmalige programmeer klussen op me nemen.

Tc
Thee in de Polder GC37B8M
Zijn er ook normale geocachers? Misschien wel, maar die komen niet op fora.
thanks technetium is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 17-11-2018(UTC), Underground op 17-11-2018(UTC)
Offline Dagwacht  
#16 Gepost : zaterdag 17 november 2018 00:50:33(UTC)
Dagwacht

We zijn samen met nog vier teams een multi aan het voorbereiden als ode aan team PoeF die ruim 20.000 caches heeft gevonden, maar ook cachers steeds met raad en daad bijstaat.

We zeiden onderling al aan de hand van de waypoints die al klaar zijn en die nog in ontwikkeling zijn dat de multi vrijwel zeker een nominatie voor Parel van de Maand zou opleveren. Waarschijnlijk niet op tijd klaar.

Jammer dat 4Geocaching gaat stoppen. Hoogstwaarschijnlijk geen Parels van de Maand meer. Het was toch iets om naar uit te kijken.
Van de overige functionaliteiten maakten we nauwelijks gebruik. Sinds onze focus ligt op het maken van bijzondere caches is het zoeken van caches wat meer op de achtergrond geraakt.
Dat maakt het ook wel een beetje lastig. Als er steeds meer caches zijn en minder cachers dan wordt ook het bezoek minder.
Tenzij er een serie caches ligt zoals van WiGe. Daar komen horden mensen op af.

Robert en Hemma, bedankt voor jullie inzet voor deze website. Geen geruzie zoals jaren het geval was bij jullie buren.
Al lijkt de rust daar te zijn weergekeerd. Jammer als alleen reuring tot meer bezoekers leidt.
thanks Dagwacht is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 17-11-2018(UTC), Underground op 17-11-2018(UTC)
Online Wyatt!  
#17 Gepost : maandag 19 november 2018 11:46:12(UTC)
Wyatt!

Het is heel jammer, maar ik begrijp jullie besluit. Het zal vast geen eenvoudige beslissing zijn geweest om er een punt achter te gaan zetten.
De afgelopen 10 jaar is er natuurlijk heel veel veranderd: de Geocaching groepen op de sociale media, snel mobiel internet met allerlei handige apps voor thuis en in het veld, een veel professionelere geocaching.com website met meer functionaliteit, de statistieken op Project GC, ...
Ik denk dat ik niet de enige ben die hierdoor minder gebruik ben gaan maken van de traditionele fora.

Bedankt voor alle tijd, moeite en geduld die jullie afgelopen jaren in deze website hebben gestopt!
thanks Wyatt! is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 19-11-2018(UTC), Underground op 19-11-2018(UTC)
Offline dejansentjes  
#18 Gepost : donderdag 22 november 2018 07:57:04(UTC)
dejansentjes

Nederland
Jammer.

Maar begrijp wel dat het heel veel werk is.
En als de gemeenschap waarvoor je het doet steeds kleiner word dan is dit een logische stap.

Ik zal de DB van jullie missen.

Bedankt voor al de jaren.
thanks dejansentjes is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 22-11-2018(UTC), Underground op 22-11-2018(UTC)
Offline xiezat  
#19 Gepost : vrijdag 23 november 2018 12:54:16(UTC)
xiezat

Nederland
jammer, maar aan alles komt een eind, ik begrijp dat het een hele klus is om alles uptodate te houden.
ik zal de GSAK macro erg missen

grt xizat
thanks xiezat is 2 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 23-11-2018(UTC), Underground op 23-11-2018(UTC)
Offline Team Fjordies  
#20 Gepost : maandag 26 november 2018 19:12:17(UTC)
Team Fjordies

Na een paar dagen twijfelen heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en een bericht naar @Underground gestuurd over het overnemen van de CCC-functionaliteit. De exacte details moeten nog besproken worden, maar het ziet er naaruit dat CCC behouden blijft BigGrin

thanks Team Fjordies is 3 keer bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 26-11-2018(UTC), Mars Express op 26-11-2018(UTC), Underground op 28-11-2018(UTC)
Rss Feed  Atom Feed
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (3)
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.