Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Opties
Bekijk
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Offline marcel en micha  
#1 Gepost : dinsdag 15 maart 2011 22:08:59(UTC)
marcel en micha

Groep: Registered
Hoi allemaal,

Op geocaching.nl heb ik deze vraag ook al gesteld, maar ik werd door verschillende personen naar deze site doorverwezen dus stel ik hem ook hier.

Wij zijn al een tijdje bezig met het plaatsen van onze eerste cache. We hebben eerst een plaats uitgezocht, toen toestemming gevraagd aan de gemeente. Officieel schriftelijk toestemming gekregen en daarna hebben we de pagina gemaakt (met behulp van de duidelijke lijst met punten waar je op moet letten) en de cache geplaatst. Na een week vol spanning te hebben gewacht werd de cache afgekeurd omdat hij volgens de gegevens van Kruimeldief op de grond van staatsbosbeheer ligt en dat de gemeente dan geen toestemming mag geven.

Nu blijkt het zo te zijn dat de gemeente de grond gepacht heeft en vindt dat ze wel toestemming mogen geven. Ik heb ook contact gehad met een boswachter het dichtst bij dit gebied (want in dit gebied zijn er geen boswachters), maar die weet niet hoe het zit. Ik moest het maar op de mail zetten en dan zou ik reactie krijgen. Daar ben ik nu op aan het wachten.

Ik ben ook opzoek gegaan op internet waar ik dan kan zien of dit gebied hoort bij staatsbosbeheer. Op de site van SBB zelf hebben ze een mooie lijst met gebieden, maar daar staat het niet tussen. Hoe ik ook zoek op ik kom nergens tegen dat de grond van SBB is. Nu dan eindelijk mijn vraag. Als we nog een cache gaan plaatsen zou ik graag meteen bij de juiste instantie toestemming willen vragen, want hoe het nu loopt vind ik gewoon erg jammer. Is er een overzichtskaart met gebieden die onder SBB vallen. Het moet er zijn, want hoe kan Kruimeldief anders weten dat de grond van SBB is, zelfs als de gemeente zelf aangeeft dat het hun grond is. Ik kan me herinneren er ooit iets over gelezen te hebben hier op het forum, maar de zoekfunctie en ik zijn niet de beste vrienden want ik kan er niets over terug vinden.

Heel kort samengevat: kan iemand mij vertellen waar ik kan vinden welke gebieden van staatsbosbeheer zijn (en dan niet het lijstje met gebieden op hun eigen website want dat is blijkbaar niet compleet)

Ik heb ook een mail naar Kruimeldief gestuurd met de vraag, maar ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat hij via de mail niet echt makkelijk te bereiken is. Hopelijk kan iemand hier me verder helpen.

Alvast bedankt!

Groetjes Micha

CCCGlobalRaceUserPostedImage
Offline De broekies  
#2 Gepost : dinsdag 15 maart 2011 22:22:12(UTC)
De broekies

Groep: Administrators
hoi, ik heb je vraag doorgegeven hoor.
Offline marcel en micha  
#3 Gepost : dinsdag 15 maart 2011 22:23:30(UTC)
marcel en micha

Super, ik ben benieuwd!
Gebruiker is gebanned tot 6-6-2022 13:04:44(UTC) barny  
#4 Gepost : woensdag 16 maart 2011 02:54:19(UTC)
barny

Eerst geschreven door: De broekies Ga naar gequote bericht
hoi, ik heb je vraag doorgegeven hoor.

aan wie? SBB, kruimel, geoguy, je buurman?

ik weet het, ik bemoei me weer met dingen wat me niet aangaan maar zulke antwoorden maken mij nu eenmaal nieuwschierig

Barny
Iedereen moet alles kunnen zeggen, ook al menen ze het niet.
Iedereen moet alles mogen menen, ook al zeggen ze het niet.
Satire is een prachtig middel. Leve de vrijheid! Leve jij! Leve mij!
Dood aan degene die monden snoeren!
Revolutie! Rebellie!
Offline De broekies  
#5 Gepost : woensdag 16 maart 2011 06:51:45(UTC)
De broekies

Het antwoord van de reviewer:
Quote:
Wij hebben destijds een zogenaamde shape file van Staatsbosbeheer in bruikleen gekregen waarin alle gebieden gedefinieerd zijn die eigendom zijn van Staatsbosbeheer. Deze bestanden hebben we zoals gezegd in bruikleen en we mogen er dus gebruik van maken bij de controle, maar we mogen ze dus niet delen met anderen. Een bijkomend probleem, zoals je zelf ook al aangeeft, is dat ondanks dat de gebieden in die bestanden eigendom zijn van Staatsbosbeheer, ze niet altijd in beheer zijn bij Staatsbosbeheer zelf. In situaties waar dat het geval is gaan wij standaard uit van de gegevens die we tot onze beschikking hebben, namelijk dat Staatsbosbeheer de beheerder is en dus toestemming verlenende partij zou moeten zijn en het is aan de cache eigenaar om het tegendeel te bewijzen. Dit kan zijn door een foto van het toegangsbordje bij de ingang van het gebied met daarop de relevante informatie, tot een mailtje van een andere instantie waarin zij expliciet aangeven de beheerder te zijn van dat gebied, of op nog vele andere manieren die ik aan ieders creativiteit over wil laten. Bovenstaande geld overigens niet alleen voor Staatsbosbeheer, maar ook voor de andere landschapsbeheerders waarvan we over de informatie van hun gebieden beschikken.

Een echt sluitend algemeen antwoord op de vraag bij wie je moet zijn voor toestemming bij het plaatsen van een nieuwe cache is moeilijk te geven. Als het aangegeven staat is het simpel, maar als het niet aangegeven staat wordt het al wat lastiger. Over het algemeen is het dan aan te raden om contact op te nemen met de gemeente. Zij kunnen vaak aangeven wie de eigenaar is en als het om gemeentegrond gaat ook de toestemming verlenen. Ook kun je eventueel alvast een cachepagina met de coördinaten aanmaken en deze ter review aanbieden. Meld dan duidelijk in een Reviewer Note dat je probeert te achterhalen wie de terrein beheerder is. Als wij die informatie hebben zullen we deze terugkoppelen, maar voor de gebieden waarvoor we die niet hebben zullen we helaas moeten antwoorden dat we die gegevens niet voor je hebben. Andere opties zijn om te kijken door wie gebieden in de buurt beheerd worden en bij die instanties informeren, of informeren bij andere cache eigenaren die caches hebben liggen in hetzelfde gebied. En als laatste hulpmiddel zijn er algemene sites waarop je informatie kan zoeken, zoals bijvoorbeeld de kaarten op de GlobalCaching site en de GeoTool van Rijkswaterstaat, waarop je bijvoorbeeld wegbeheerders kunt achterhalen: http://www.rijkswatersta...otool/wegbeheerders.aspx

Met vriendelijke groet,
GeoGuy
Offline De broekies  
#6 Gepost : woensdag 16 maart 2011 07:13:33(UTC)
De broekies

Quote:
En als laatste hulpmiddel zijn er algemene sites waarop je informatie kan zoeken, zoals bijvoorbeeld de kaarten op de GlobalCaching site

Wij zijn inderdaad druk doende om met diverse natuurbeheerders, o.a. d.m.v. het verkrijgen van de shapefiles van hun gebied, informatie uit te wisselen. Dit jaar zijn we concreet al begonnen met Landschap Overijssel en momenteel zijn we al in een ver gevorderd stadium met Landschap Flevoland. SBB gaat zeker ook een keer komen, maar we richten ons eerst op een goede samenwerking met de Landschappen.

Ik weet dat jij er op dit moment concreet nog niks aan zult hebben, maar hier kun je in ieder geval al zien wat de bedoeling is. Je klikt bijv. met de muis op een gebied op de kaart, en je ziet of er informatie van bekend is bij Globalcaching. Vervolgens zie je een tekstballon met diverse gegevens, zoals bijv. de naam van de contactpersoon, de gebiedsbeheerder, de website van de gebiedsbeheerder enz. (dat hangt af van de hoeveelheid informatie die ons in de shapefiles wordt verstrekt).

Zo kun je straks heel gemakkelijk de informatie vinden die je wenst, bovendien zullen wij ervoor zorgen dat we warme contacten onderhouden met de natuurbeheerders en zoveel mogelijk updates van de shapefiles proberen te verkrijgen.

De natuurbeheerders ontvangen (wanneer gewenst) andersom bijv. weer een notificatie wanneer er een cache in hun gebied is gepubliceerd. Zo biedt dit systeem voor beide partijen een goede aanvulling.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 16 maart 2011 07:14:16(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

thanks De broekies is 1x bedankt voor deze nuttige post.
marcel en micha op 16-3-2011(UTC)
Offline marcel en micha  
#7 Gepost : woensdag 16 maart 2011 10:15:53(UTC)
marcel en micha

Dit is wel een hele snelle reactie op mijn vraag! En een hele duidelijke.

Ik heb een foto van een bord van het park waar ik de cache wil plaatsen met het logo van de gemeente Roosendaal en een mail waarin expliciet wordt aangegeven dat zij de beheerders zijn van de grond. Volgens het antwoord van GeoGuy is dat wat ik nodig heb dus die 'bewijzen' heb ik in een revieuwnote geplaatst en de cache nogmaalt ter revieuw aangeboden.

Die kaart waar jullie aan werken lijkt me ook erg handig! Super!

Misschien is dit niet de juiste plek om dit te zetten, maar deze site is echt heel prettig en aktief. Dit zijn echt dingen waar je iets aan hebt!
thanks marcel en micha is 1x bedankt voor deze nuttige post.
De broekies op 16-3-2011(UTC)
Offline GensNet  
#8 Gepost : woensdag 16 maart 2011 10:23:51(UTC)
GensNet

Alles geknipt, verknipt.

Ook hier blijkt dus weer uit dat de gegevens van staatsbosbeer "heilig" zijn en zondermeer voor "waar" aan wordt genomen. Ik vind het dan de omgekeerde wereld dat de schatmaker dan maar moet aantonen dat "zijne heiligheid" staatbosbeer ongelijk heeft.

Ik raad de mensen aan om de wandeling/zoektocht in het gebied te maken (als het openbaar toegankelijk terrein is, kan niemand hier bezwaar tegen hebben) en de schat gewoon even daarbuiten verstoppen. Voor mijzelf is dit geen optie, want als staatsbosbeer niet beseft dat ook zij voordeel hebben bij zo'n wandeling als reclame/promotie voor het gebied, gaat het bij mij over en zoek wel een ander gebied waar het wel zonder gedoe kan. Zolang staatsbosbeer een soort afschrik beleid voert, brand ik mijn vingers daar niet aan. Staatsbosbeer doet altijd net alsof alle gebieden in Nederland van hun zijn en dat is vanzelf onzin. Er zijn nog genoeg gebieden die niet van staatsbosbeer zijn.

-= GensNet =-
Offline marcel en micha  
#9 Gepost : woensdag 16 maart 2011 10:49:55(UTC)
marcel en micha

@ Grensnet:

Mijzelf kan het niet zo veel schelen van wie het gebied is. Waar ik wel van baal is dat je van het kastje naar de muur gestuurd word.... Hopelijk is het nu opgelost en in het vervolg kijk ik wel uit waar ik een cache plaats Wink Het zou alleen makkelijk zijn als het ergens te vinden is welke gebieden van wie zijn (maar daar zijn ze hier gelukkig al mee bezig).

Wat ik ook wel vind is dat als de gemeente Roosendaal aangeeft toestemming te mogen geven voor een cache, het mij lijkt dat de gemeente zelf dat echt wel weet. Er is toch toestemming voor het plaatsen van de cache, notabene van de gemeente. Mocht in dit geval SBB moeilijk erover doen, dan is in ieder geval geocaching.com niet fout want de toestemming is er. Het lijkt me meer een zaak tussen de gemeente en SBB dan. Nu maken ze er idd mijn probleem van.

Offline marcel en micha  
#10 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 18:12:08(UTC)
marcel en micha

De cache is gepubliceerd! Super bedankt voor jullie hulp. Ik heb nog een persoonlijk bericht gehad in mijn inbox met een link naar een kaart waar de gebieden van SSB te vinden zijn.

''Deze kaart is te vinden op onze site bij 'over staatsbosbeheer
http://www.staatsbosbehe...%20Staatsbosbeheer.aspx ''

Alleen staat op deze kaart het gebied waar het bij mij ook ging ook niet aangegeven als gebied van SBB. Het is in ieder geval iets.

Offline De broekies  
#11 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 18:24:56(UTC)
De broekies

De link werkt niet.
Offline marcel en micha  
#12 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 18:27:24(UTC)
marcel en micha

Dan denk ik dat ik iets fout doe... Dit is in ieder geval de link

Deze kaart is te vinden op onze site bij 'over staatsbosbeheer'
http://www.staatsbosbehe...r%20Staatsbosbeheer.aspx

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 18 maart 2011 18:28:46(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Offline marcel en micha  
#13 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 18:29:49(UTC)
marcel en micha

Als het goed is doet hij het nu wel :)
Offline De broekies  
#14 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 18:32:09(UTC)
De broekies

Inderdaad, dank je wel! ThumpUp
Offline Remunj  
#15 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 23:17:57(UTC)
Remunj

Eerst geschreven door: marcel en micha Ga naar gequote bericht
Dan denk ik dat ik iets fout doe... Dit is in ieder geval de link

Deze kaart is te vinden op onze site bij 'over staatsbosbeheer'
http://www.staatsbosbehe...r%20Staatsbosbeheer.aspx

Deze kaart werkt, maar je krijgt veder geen gegevens, als de reviewers daar mee werken kan ik begrijpen dat ze niet weten hoe het zit met het huidige gebruik van de gebieden. Maar het is altijd beter dan niets, dus alsnog bedankt vanuit het zuiden des lands.
Groetjes Remunj
Offline marcel en micha  
#16 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 23:50:32(UTC)
marcel en micha

Het gebied waar ik mijn cache wilde plaatsen staat niet eens op die kaart. Dus ookal is het gebied niet groen, dan kan het nog volgens de gegevens van de revieuwers wel grond van SBB zijn, dus het is echt geen kaart waar je je vast aan kan pinnen...
Offline Remunj  
#17 Gepost : zaterdag 19 maart 2011 00:12:18(UTC)
Remunj

Het gebied waar ik mijn cache wilde plaatsen staat niet eens op die kaart. Dus ookal is het gebied niet groen, dan kan het nog volgens de gegevens van de revieuwers wel grond van SBB zijn, dus het is echt geen kaart waar je je vast aan kan pinnen...

Dat zou dat inderdaad tot vreemde dingen kunnen komen, maar als de Gemeente het gebied daadwerkelijk gebruikt en daarvoor een contract/toestemming van SBB heeft, kan de Gemeente alleen maar de enige instantie zijn die de toestemming regelt en niet SBB, maar dat is mijn mening.
Groetjes Remunj
Offline marcel en micha  
#18 Gepost : zaterdag 19 maart 2011 00:21:58(UTC)
marcel en micha

Mijn mening ook, de mening van de gemeente ook en gelukkig de mening van de revieuwers uiteindelijk ook Brick wall Blushing
Het heeft wat moeite gekost, maar vanaf vanmiddag zijn we de trotste 'ouders' van onze eerste eigen cache! Hij is gewoon al 7x gevonden. Als je dan dit leest: 'De cache was leuk en verzorgt verstopt,erg mooie omgeving en dat in Roosendaal'. Dan weet je dat het goed is dat je niet hebt opgegeven als niemand precies weet wie er toestemming moet geven.
Offline Remunj  
#19 Gepost : zaterdag 19 maart 2011 08:28:59(UTC)
Remunj

Mijn mening ook, de mening van de gemeente ook en gelukkig de mening van de revieuwers uiteindelijk ook Brick wall Blushing
Het heeft wat moeite gekost, maar vanaf vanmiddag zijn we de trotste 'ouders' van onze eerste eigen cache! Hij is gewoon al 7x gevonden. Als je dan dit leest: 'De cache was leuk en verzorgt verstopt,erg mooie omgeving en dat in Roosendaal'. Dan weet je dat het goed is dat je niet hebt opgegeven als niemand precies weet wie er toestemming moet geven.

Dan houd je er een goed gevoel aan over. Ook is het leuk als er dan ook nog mooie en leuke logs op komen.
Groetjes Remunj
Offline DragonBoy  
#20 Gepost : vrijdag 1 april 2011 01:22:44(UTC)
DragonBoy

Zo moeilijk is het niet hoor.
Bezoek het gebeid, Heel vaak staan er bordjes "Beheer SSB"
Neem SSB Leenderbos, Leenderheide, Gastelseheide best groot.
Overal vind je veelvuldig naam bordjes. Zo als Natuurmonumenten .

Moeilijk wordt pas bij gronden van
Privé land barons.
Vooral grond grens van wie is wat,

Succes
Rss Feed  Atom Feed
Gebruikers aanwezig in dit topic
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.